Kikerter





Når man prøver å spise mindre karbohydrater i form av brød, pasta, ris og poteter mangler det plutselig noe på tallerkenen. Det kan være litt uvant i begynnelsen. Det synes i hvertfall jeg! En av de tingene jeg pleier å bruke i stedet er kikerter. Det er kjempe godt! Mange er litt redde for å få noen uønskede gasser i begynnelsen, men hvis man begynner med litt i starten og heller øker så er ikke det noe problem!

Hvorfor er kikerter så bra?
  • Kikerter senker kolesterolnivået i blodet, og i tillegg inneholder den mye folat. Sammen senker det sannsynligheten for hjerte og kar sykdommer.
  • Det høye fiberinnholdet gir mye metthetsfølelse og stabilierer blodsukkeret. Det gir faktisk bare halvparten så stor blodsukker økning som poteter og pasta. Kikerter har 5 ganger så mye proteiner som poter og 4 ganger så mye fiber. Ikke rart at man føler seg mett! I tillegg styrker det tarmfloraen fordi mye av fiberet er vannløselig og virker prebiotisk.
  • Magnesium gjør at man blir mindre stiv pg støl. Det senker også sukkerbehovet. Magnesium er også viktig for hjertet og styrker mange essensielle enzymreaksjoner i kroppen
  • Mangan er ekstremt viktig for kroppens eget antioksidantsystem.
  • Jern er viktig for dannelse av blodfargestoff  og spesiellt kvinner i fertil alder trenger mye jern pga vårt månedlige blodtap... For å ha best mulig opptak av jernet er det best å kombinere det med C vitamin rik mat
For å få i seg tilsttekkelig av alle disse næringsstoffene anbefalles det å spise ca 150 gram om dagen. Men vis man spiser sunnt og variert, får man disse næringsstoffene ellers også, så det er ikke sånn at man MÅ spise 150 gram hver eneste dag:)

Hvordan koke kikerter?
Jeg bløtlegger dem enten på kvelden før jeg legger meg og koker dem dagen etter, hvis jeg skal være hjemme. Hvis ikke gjør jeg omvendt, altså bløtlegger dem når jeg drar hjemefra og koker dem når jeg kommer hjem. De skal ligge i vann i minst 8 timer.

Hell av vannet de ligger i og legg dem i nytt vann når du koker dem. Vil du ha litt smak kan du tilsette litt hvitløk, ferske krydderurter eller buljong i vannet. Kok i 45 - 60 minutter. Smak underveis og kjenn hvor harde de er.
Jeg pleier å koke en stor porsjon også fryser jeg ned porsjonsposer (ca 150 gram, så får du anbefallt dagsbehov av alle de sunne næringsstoffene).

Hvis du ikke gidder å koke selv så er det veldig rakst, billig og enkelt og kjøpe dem på boks! :)



Kikerter er veldig godt i salater, eller som tilbehør til kjøtt og kylling
. Det er også godt å lage hummus og bruke det som pålegg:)

Én kommentar

Kaybert

13.mai.2010 kl.02:55

falafel lages også av kikerter. Det er veldig godt.

Skriv en ny kommentar

hits